Nej till delat partiledarskap!

Om än knappt så vann partistyrelsens förslag till enkelt ledarskap omröstningen på kongressen. Personligen har jag inga direkta synpunkter på om detta gör någon större skillnad. Båda förslagen har sina för och nackdelar och jag litar på att de kloka personer som sitter i partistyrelsen kommer att staka ut vägen och visa på vår väg för ett rättvisare Sverige oavsett om vi har en eller två partiordföranden. Skulle man hårddra det så skulle man ju kunna göra ordförandeskapet till en formalia och att istället partistyrelsen som grupp delade detta ansvar och från gång till annan utsåg vem som skulle representera partiet i olika debatter.
Trots allt så tror jag att väljarna vill ha en tydlighet och ett tydligt ledarskap i form av en person att identifiera sig med, därmed inte sagt att detta är det för partiet bästa alternativet för det. Så mycket fakta för att det ena eller andra förslaget skulle vara bättre finns ju inte heller utan det blir mest en massa personliga antaganden och tyckande om vad man "tror" skall bli bäst.
Återkommer frågan på även nästa kongress kan det mycket väl tänkas att det då blir ett delat partiledarskap. Frågan har nog inte riktigt hunnit sätta sig ordentligt ute i organisationerna ännu.
SVT

Jonas Sjöstedt, min personliga favorit.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0