Opposition i majoritet = Götene!

Efter att Socialdemokraterna ensidigt pga Medeltidens Värld bröt den majoritet som bildats efter valet så har den kommunala styrningen av kommunen helt saknat struktur.
S bildade en ny majoritet tillsammans med M, C, FP, KD och MP och basunerade ut i pressen att nu skulle man ha två kommunalråd! Man tog alltså bort oppositionsrådet (som annars skulle gått till GF) och ersatte med ytterligare ett kommunalråd. Men inte nog med det, man skulle också ha ytterligare en 20% tjänst som skulle tilldelas C.
 
Sedan genomförde man sina olagliga val vilka överklagades och ställde till det lite för den nya majoriteten.
Efter det var det lite oklart hur kommunen egentligen styrdes vilket ledde till att jag ställde en interpellation i frågan i fullmäktige. Då svarade kommunalrådet Kenth Selmosson att det bara var han som var kommunalråd och att det jag läst i tidningen var fel.
Jag ringde då upp tidningen och frågade om Kenth blivit felciterad eller om tidningen missuppfattat men så var inte fallet.
 
Eftersom jag trots detta sett att Moderaterna på sin hemsida framställde Ann-Marie Widegren som kommunalråd så föranledde det en ny interpellation till fullmäktige. Då var det helt plötsligt inte fel längre som det tidigare stått i tidningen utan "tanken" hade varit att det skulle bli två kommunalråd men så blev ju den nya majoritetens val upphävda och då blev det aldrig så. Ann-Marie Widegren intog också talarstolen och bekräftade att hon aldrig varit kommunalråd. När jag då frågade varför det stod så på deras hemsida och visade en utskrift på detta så var det fel sa hon och det var nu tillrättat. Hon var enbart ks andre vice ordf, ingenting annat. Att de gått in och ändrat efter det att min interpellation kommit in till kommunen nämnde hon naturligtvis inte. (Jag undrar ändå hur en webbansvarig för Kinnekullemoderaterna på egen hand kan gå in och kalla sin företrädare kommunalråd om så inte är fallet????)
 
Så har förhållandet sedan varit, trodde jag iaf fram tills idag. Nu ser jag i tidningen att Ann-Marie Widegren helt plötsligt tituleras oppositionsråd?????????????
Hon torde nog vara Sveriges enda oppositionsråd ingående i en majoritet isf.
Vid en kontroll på Kinnekullemoderaternas hemsida (igen) så står det dock ej oppositionsråd (under Widegrens bild och namn) där det tidigare stod kommunalråd. Dock så fanns det två rutor i högermarginalen där man kunde välja mellan "kommun" och "kommun-oppositionsråd". Klickade man där i "kommun", så kom Kinnekullemoderaternas kommunala företrädare fram, men om man klickar i den andra rutan, med "kommun-oppositiosråd" så vips, kom enbart Ann-Marie Widegrens bild fram. Så tydligen är hon då Sveriges enda oppositionsråd ingående i en majoritet. Ett riktigt unikum! Från kommunalråd till enbart ks andre vice ordförande till oppositionsråd ingående i majoriteten på mindre än två år. En mångfacetterad kvinna tydligen.
Kan det vara värt att skriva ytterligare en interpellation i frågan om den kommunala ledningen tro?
 
Verkar det rörigt tycker ni? Hur skall det då uppfattas av den vanlige Götenebon om det inte ens framgår för fullmäktiges ledamöter vem som ingår i en majoritet eller befinner sig i opposition? Jag undrar vad kommunallagen säger om ett oppositiosråd som ingår i en majoritet? Får nog ta fram pärmen och läsa lite.
Götene majoritet
 

T.o.m. Svinarp framstår som en mönsterkommun i sammanhanget.
 

 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0