Bra, men långtifrån tillräckligt bra ang. SMS-lånen!

V och MP vill att det skall krävas en underskrift på papper för att få stopp på de s.k. SMS lånen. Ett bra förslag men ändå inte tillräckligt bra.
Man måste ju vända på diskussionen för att förstå själva grundproblemet.
Att ta lån via SMS är ju inte själva problemet. Problemet är ju ockerräntorna som ju faktiskt också är olagliga. Detta finns det ju en prejudicerande dom på från Högsta Domstolen. Så det bästa hade ju varit om V och MP istället gått in med polisanmälningar mot alla de företag som håller på med dessa olagligheter. Nu säger man ju bara att man vill få slut på olagligheterna genom att ändra på reglerna utan att någon skall behöva stå till ansvar. Det är inte acceptabelt och precis lika illa som i Uppdrag Granskning där Konsumentverket inte tycker att det är deras sak att Polisanmäla. Dessutom kan man ju tycka att någon enda Polis i landet borde hört talas om detta och om inte jag missminner mig är Polisen skyldiga att utreda brott som kommer till deras kännedom?
Hursomhelst så är det stor skada för tilltron till rättsväsendet när "krämarna" alltid går fria men "vanligt" folk alltid får sona sina gärningar. Jag hoppas att inte denna mentalitet hittat in även i V, för då lär jag snart hitta ut!
SVT

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0