Spara på våra äldre!

Mycket märklig artikel i lokala tidningen om Lidköpings äldrevård.
"Kan bli färre platser", lyder rubriken. Samtidigt trumpetar finansministern och andra rikspolitiker ständigt ut att kommunernas dåliga ekonomi beror på att det blir alltfler äldre?
Man kan bli förvånad för mindre.
Hela artikeln ger en dålig smak i munnen och dålig magkänsla.
Lena Blomgren (S) talar om "effektiviseringar" motsvarande 17,1 miljoner. En sosse med moderatretorik alltså. Kalla spaden för spade för det handlar om besparingar och nedskärningar, ingenting annat.
Hon säger också att det är mindre och mindre efterfrågan på äldreboendeplatser. Ja vad beror det på isf? Har folk gett upp eftersom det är kommunens personal som bestämmer om den äldre är tillräckligt dålig för att få en plats. Ett värdigt liv ska man tydligen inte kunna ha, iaf inte om man vill anlita det offentliga.
Minns förr när de äldre från ålderdomshemmet gick med raska steg genom Fredriksdalsparken för att gå fram på stan. Då hade vi råd att ge våra äldre plats innan de blev vårdkollin, men det har inte rika Sverige råd med längre.
Lena påstår också att det är så dyrt med äldreplatser pga att det kräver en personal per boende?
Jag har då aldrig varit på något äldreboende där det varit lika mycket personal som boende. Klart man med kreativ matematik säkerligen kan komma fram till detta genom att räkna med så mycket ickevårdande personal som möjligt, men det tror jag gäller även inom hemtjänst och hemvård isf.
Nej jag blev faktiskt riktig riktigt besviken när jag läste denna artikel. Jag trodde inte Lidköping skulle sjunka så lågt med den nya majoriteten.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0